Przerwa w biznesie nie powinna wykluczać odpisu VAT
Przedsiębiorca ma prawo odliczyć podatek z wydatków poniesionych w czasie zawieszenia firmy. Może być jednak problem, jeśli zostanie wykreślony z rejestru podatników i już nie wznowi działalności.
Podatnicy, którzy zawieszają działalność gospodarczą, zastanawiają się często czy mogą odliczać VAT z faktur otrzymywanych podczas zawieszenia firmy, np. na czynsz za biuro, energię elektryczną, telefon, internet czy leasing samochodu. Mają także wątpliwości, czy mają ten VAT wykazywać w deklaracjach.
– Zawieszenie działalności nie pozbawia prawa do odliczenia VAT z poniesionych w tym okresie wydatków. Można je wykazywać na bieżąco w deklaracjach składanych w czasie przerwy w biznesie albo skumulować w deklaracji składanej po odwieszeniu działalności – mówi Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.
Wydatki w czasie zawieszenia
Fiskus potwierdza to w interpretacjach. O jedną z nich wystąpił przedsiębiorca, który na potrzeby działalności leasingował samochód. Płacił za niego raty także w okresie zawieszenia biznesu. Po wznowieniu działalności chce odliczyć VAT.
Czy może to zrobić? Twierdzi, że tak. Podkreśla, że w czasie zawieszenia miał prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Taką czynnością jest też kontynuowanie wcześniej zawartej umowy leasingu. Dodaje, że samochód po wykupieniu nadal będzie wykorzystywany w firmie.
Co na to fiskus? Przyznał, że opłaty leasingowe można...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta